Wybren van Haga:
“Het eigendomsrecht wordt pijlsnel uitgehold in Nederland. Niemand die zich er druk over maakt. Met de Omgevingswet gaat dat nog veel erger worden. Je kunt straks al onteigend wordt als iets wat je doet de leefomgeving aantast.
Artikel 11.5 van de Omgevingswet stelt dat onteigend kan worden ‘(a) in het belang van het ontwikkelen, gebruiken of beheren van de fysieke leefomgeving, (b) als onteigening noodzakelijk is, en (c) als onteigening urgent is’
Wybren van Haga van Belang van Nederland (BVNL), velt een hard oordeel: “De Omgevingswet is een moloch, een nieuwe stap in de steeds maar uitdijende overheid. Het is supercontrole. Het geeft politiek-activistische ambtenaren weer een stok om burgers mee te slaan.”
Eric Kemperman, die als Eerste Kamerlid namens de BBB bij de Omgevingswet betrokken was, is eveneens kritisch. “De Omgevingswet is een verbreding van het stelsel. In plaats van een bestemmingsplan kun je in een Omgevingsplan veel meer kwalitatieve aspecten opnemen, zoals geluid, luchtkwaliteit en bijvoorbeeld ook stikstofideologie. Je legt een stikstofverplichting in zo’n plan vast. Daar moet iemand aan voldoen.
Gemeenten stellen vaak niet zelf een Omgevingsplan op, maar laten dit doen door externe bureaus. Als die niet standaard overgangsrecht opnemen, kan het zo gebeuren dat er een Omgevingsplan wordt vastgesteld zonder overgangsrecht.
”https://www.deanderekrant.nl/nieuws/onteigening-wordt-eenvoudiger-2024-05-15
Elze van Hamelen
“De grootste wetgevingsoperatie sinds de herziening van de Grondwet in 1848.” Dit zei Mark Rutte over de Omgevingswet die per 1 januari 2024 stilletjes is ingegaan. Onder de wet moeten alle gemeenten een Omgevingsvisie en Omgevingsplan maken. Die komen in plaats van de oude bestemmingsplannen. Ze kunnen worden ingezet om burgers en bedrijven ‘maatschappelijke doelen’ op te leggen en hun gedrag te monitoren. Volgens veel experts gaat de nieuwe wetgeving leiden tot meer overheidsbemoeienis, rechtsonzekerheid, ondermijning van het eigendomsrecht en een onwerkbare bureaucratie. Er is één sprankje hoop: gemeenteraden kúnnen in actie komen en de regie terugpakken.”
“Met de invoering van de Omgevingswet, begin dit jaar, spreidt de overheid een net over Nederland. Politici staan te springen om ons land ingrijpend te ‘verbouwen’. Demissionair minister Hugo de Jonge spreekt zelfs van de “wederombouw” van Nederland. Beleidsbepalers hebben de Omgevingswet speciaal aangepast om hun maatschappelijke doelstellingen – ‘transities’ op het gebied van duurzaamheid, natuur, klimaat, gezondheid en veiligheid – op te leggen aan burgers en bedrijven. Die krijgen te maken met steeds meer controle en surveillance, en met grote rechtsonzekerheid. Zelfs het overgangsrecht, waarbij burgers zich konden beroepen op in het verleden afgegeven vergunningen, staat op de helling. BVNL-partijleider Wybren van Haga spreekt van een “nieuwe stap in de steeds maar uitdijende overheid”.
De moderne generatie politici wil ‘transities’ verwezenlijken – de energietransitie, de eiwittransitie – en doelen bereiken op het gebied van milieu, klimaat, natuur, gezondheid en veiligheid. Die worden mede ingegeven door de EU en door VN-programma’s als Agenda 2030 en de bijbehorende Sustainable Development Goals (SDG’s). Daarvoor moet Nederland ingrijpend worden ‘verbouwd’. Het rijk “herneemt de regie” voor “een grote verbouwing van Nederland, met consequenties voor hoe landschappen, steden en dorpen (her)ingericht worden”, schrijft minister Hugo de Jonge in de notitie Nieuwe Nota Ruimte van oktober 2023.
De Omgevingswet is aan het parlement verkocht als een manier om het oude, complexe omgevingsrecht te moderniseren en versimpelen
In plaats van een eenvoudige aanpassing van verouderde wetgeving is er sprake van een stille politieke revolutie met ingrijpende gevolgen voor alle inwoners van Nederland. Demissionair president Rutte noemde de Omgevingswet “de grootste wetgevingsoperatie sinds de herziening van de Grondwet in 1848”
Met de invoering van de Omgevingswet is dus in de kern het doel van het omgevingsrecht gewijzigd: het gaat niet langer over wat we vroeger ‘ruimtelijke ordening’ noemden, maar over het aansturen van gedrag om maatschappelijke doelen zoals ‘bescherming van het leefmilieu’, ‘bewoonbaarheid’ en ‘omgevingskwaliteit’ te behalen.
“Duurzaamheid krijgt een steeds prominentere rol in onze samenleving. Het is een van de redenen waarom de Omgevingswet wordt opgesteld: de huidige wetgeving biedt nog te weinig mogelijkheden om een transitie naar een duurzamere samenleving te bevorderen. Het is dan ook niet vreemd dat de Omgevingswet voor alle overheidslagen diverse mogelijkheden gaat bieden om duurzaamheid te verankeren.”
Veel van het nationale klimaatbeleid moeten worden uitgevoerd door lokale gemeenten en dat kan via de Omgevingswet.
De werkingssfeer van de Omgevingswet wordt bepaald door het kernbegrip fysieke leefomgeving. Dit is geen afgebakend begrip maar de wet bepaalt wel dat het gaat over bouwwerken, infrastructuur, watersystemen, bodem, lucht, landschappen, natuur, cultureel erfgoed, werelderfgoed, dierenwelzijn, klimaat, welzijn, geur, milieu, duurzaamheid. Met deze wet zijn thema’s zoals bodem, water lucht, natuur, bouwen, klimaatadaptatie en energietransitie gebundeld in een wet.
Gemeenten hebben de plicht gekregen een ‘Omgevingsvisie’ op te stellen, waarin zij hun langetermijnambities aangeven voor het herinrichten van de omgeving. Die moeten vervolgens worden vertaald in een ‘Omgevingsplan’, waarin concrete initiatieven worden benoemd. Deze worden deels door de Rijksoverheid voorgeschreven via omgevingswaarden en verplichte ‘programma’s’ (denk aan het stikstofprogramma). De Omgevingsplannen moeten worden geregistreerd in een landelijke database, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Burgers en bedrijven die een bouw- of andere vergunning willen aanvragen, moeten binnen deze DSO zélf op zoek gaan naar de regels waar ze aan moeten voldoen.
https://www.deanderekrant.nl/nieuws/omgevingswet-verstikt-nederland-2024-05-09
Die eigen verantwoordelijkheid van vergunningaanvragers, die ook nog eens gecombineerd wordt met een ‘zorgplicht’ die burgers opgelegd krijgen, is een uiterst controversieel onderdeel van de nieuwe wet. De Raad voor de Rechtspraak noemt dit proces “tijdrovend en ingewikkeld”.
Volgens Bart Jan van Ettekoven, voorzitter van bestuursrechtspraak van de Raad van State, is de rechtsbescherming van de burger in het geding: “Wanneer het voor een doorsnee burger, die niet thuis is in het omgevingsrecht, een vrijwel onmogelijke opgave blijkt, zijn weg te vinden in het DSO, kan hij zijn rechten niet in kaart brengen, zijn standpunt daarover niet bepalen en daarmee geen adequate beroepsgronden formuleren, waarmee zijn rechtsbescherming wordt uitgehold.”
Wat kunnen we doen?
Een alerte Gemeenteraad, ondersteund door actieve inwoners, kan de Omgevingsvisie en Omgevingsplan ook voor inwoners laten werken, door een ander agenda na te streven. Bijvoorbeeld door elektromagnetische veldwaarden (straling), aluminium, barium in lucht en water. als omgevingswaarde in de Omgevingsplannen laten opnemen. Hieronder een aantal suggesties voor wat inwoners zelf kunnen doen om de Omgevingswet voor zich te laten werken.
Abonneer je op de bekendmakingen van de omgevingsplannen en -visies op de site https://www.officielebekendmakingen.nl/
Onderzoek de bestaande plannen op het Omgevingsloket: https://www.officielebekendmakingen.nl/
Informeer anderen over de Omgevingswet en implicaties daarvan. Internet wordt gecensureerd, van de massamedia kun je weinig verwachten, maar voor een paar tientjes druk je en stapel flyers waarmee je ook je buurtgenoten op de hoogte kunt stellen.
Spreek in bij de Gemeenteraad of provinciale staten.
Alleen of met een inwonersgroep, laat van je horen bij de Raads- en Statenvergaderingen. Vraag bijvoorbeeld om:
Een bijeenkomst waar het Omgevingsplan en de Omgevingsvisie van de gemeente in normale mensentaal wordt uitgelegd.
Een motie voor het standaard opnemen van overgangsrecht.
Een motie voor het standaard betrekken van de gemeenteraad in alle gevallen van buitenplanse activiteiten. (plannen die buiten de Omgevingswet vallen)
Referenda voor het vaststellen van Omgevingsplannen.
Een motie voor het vastleggen van omgevingswaarden voor elektromagnetische velden.
Uitgebreide participatie trajecten
Onderzoek de uitbestede democratie en spreek volksvertegenwoordigers aan op hun plicht.
Onderzoek belangenverstrengeling bij de gemeente en provincie
Worden alle bureaus die meeschrijven aan de omgevingseffectrapportages, Omgevingsvisies oobetrokken bij de uitvoering van deze palnnen?
Hebben deze bureaus een ideologische invalshoek?
Zijn er bestuurders met dubbele petten? Zoals nauwe banden met bedrijven en projectontwikkelaars?
Dien een Woo-verzoek in bij de gemeente of provincie (vragen worden doorgaans niet beantwoord, maar ze zijn wel verplicht op een Woo-verzoek te reageren).Vragen die kunt stellen: >>>> Zie rechter kolom>>
Voor inzicht in de gemeentefinanciën is de website van Leo Verhoef.nl informatief : https://www.leoverhoef.nl/dossiers/groningengem.html
Woo-verzoek Gemeent of provincie.
Vragen die je kunt stellen:
Aan welke regionale overleggen nemen raadsleden of statenleden deel?
Welke motivatie hebben zij daarvoor?
Hoeveel wordt besteedt aan het uitbesteden van gemeentetaken?
Hoeveel gemeentgeld gaat er naar regionale organisaties en ander “interbestuurlijk overleg”?
Hoeveel geld wordt aan adviesbedrijven uitgegeven?
Woo-verzoek
Informatieverzoek
Een informatieverzoek doet u als u informatie wilt die alleen voor uzelf belangrijk is. De informatie die we u sturen, maken we niet openbaar voor iedereen. Wilt u informatie voor uzelf ontvangen? Vul dan het contactformulier in.
Woo-verzoek
In de Wet open overheid is geregeld dat iedereen documenten van de gemeente moet kunnen krijgen. Met een Woo-verzoek kunt u de gemeente dus vragen om documenten over een bepaald onderwerp voor iedereen openbaar te maken. https://gemeente.groningen.nl/woo-verzoek
Omgevingsvisie ‘Levende Ruimte’
Groningen kiest ervoor de groei op te vangen in de bestaande stad en de groene ruimte tussen de stad en de omliggende dorpen open te houden. Met de visie wordt ontwikkeling mogelijk gemaakt, maar ook het verleden gekoesterd. Groningen blijft een compacte stad in een rijk cultuurlandschap. De omgevingsvisie ‘Levende Ruimte’ is een actualisatie van de structuurvisie ‘The Next City’ uit 2018.
De woonvisie in 5 speerpunten
Groningen staat voor een forse opgave op het vlak van wonen. Die opgave zit in de aantallen maar ook in de kwaliteit en toekomstbestendigheid van onze woningen en woonomgeving.
Met de ‘Woonvisie gemeente Groningen’ zet de gemeente in op de woonomgeving van morgen. Samen maken we wonen in Groningen nog beter, zodat iedereen in onze gemeente een goede plek heeft om te wonen. We doen dat aan de hand van de volgende 5 speerpunten:
- Bouwen, bouwen en nog eens bouwen, maar wel met kwaliteit.
- Binden door samenwerking: het Woonakkoord.
- Publieke regie en sturing: een gemeente voor iedereen.
- Groningen en de regio: verstedelijkingsstrategie.
- Nieuwe focus op doelgroepen
Groenplan (Groningen)
Het Groenplan en uw inbreng
Het Groenplan Vitamine G (pdf 18 MB) is op 24 juni 2020 vastgesteld. Tot en met vrijdag 24 april 2020 kon iedereen die wilde, een reactie indienen. Alle reacties staan in een inspraaknota (pdf 7,5 MB). Zie ook de toevoegingen en verbeteringen Groenplan Vitamine G (pdf 1,7 MB).
De Omgevingswet
De Omgevingswet staat voor een goede balans tussen benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. De wet zorgt voor minder regels, een samenhangende benadering van de leefomgeving, ruimte voor lokaal maatwerk en betere en snellere besluitvorming.https://iplo.nl/regelgeving/omgevingswet/
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037885/2024-01-01/
Basiselementen Omgevingswet:
Artikel 1.2. (fysieke leefomgeving)
a. de fysieke leefomgeving, en
b. activiteiten die gevolgen hebben of kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving.
2 De fysieke leefomgeving omvat in ieder geval:
a. bouwwerken,
b. infrastructuur,
c. watersystemen,
d. water,
e. bodem,
f. lucht,
g. landschappen,
h. natuur,
i. cultureel erfgoed,
j. werelderfgoed.
3 Als gevolgen voor de fysieke leefomgeving worden in ieder geval aangemerkt gevolgen die kunnen voortvloeien uit:
a. het wijzigen van onderdelen van de fysieke leefomgeving of het gebruik daarvan,
b. het gebruik van natuurlijke hulpbronnen,
c. activiteiten waardoor emissies, hinder of risico’s worden veroorzaakt,
d. het nalaten van activiteiten.
4 Als gevolgen voor de fysieke leefomgeving worden ook aangemerkt gevolgen voor de mens, voor zover deze wordt of kan worden beïnvloed door of via onderdelen van de fysieke leefomgeving.
.
Artikel 1.4. (verhouding tot andere wetgeving)
Deze wet is niet van toepassing op onderwerpen met betrekking tot de fysieke leefomgeving of onderdelen daarvan, die bij of krachtens een andere wet uitputtend zijn geregeld, tenzij uit de bepalingen van deze wet anders blijkt.
Conclusie 1: antennes e.d. vallen niet onder deze wet, omdat die geregeld worden via de Telecommunicatiewet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2024-01-01
Dus: verder over de telecom
1. Nota Frequentiebeleid 2016
https://open.overheid.nl/documenten/ronl-archief-225cd686-f25a-4314-bdee-deb7ce29f8bd/pdf
p. 10: “Het gebruik van mobiele communicatie heeft de afgelopen jaren geleid tot vragen over mogelijke nadelige effecten voor de gezondheid. Zo wordt regelmatig bezwaar gemaakt tegen zendmasten in de leefomgeving omdat getwijfeld wordt aan de betrouwbaarheid van de blootstellingslimieten en de veiligheid van de gebruikte apparatuur. Wetenschappelijk onderzoek heeft geen verband aangetoond tussen blootstel-ling aan radiofrequente elektromagnetische velden en gezondheidsklachten, zolang deze binnen de normen blijft.
.
Als onderdeel van het antennebeleid houdt het Agentschap Telecom toezicht op de naleving van de blootstellingslimieten en geeft het Antennebureau voorlichting.”
p.15: “Het frequentiebereik dat nuttig kan worden gebruikt voor verschillende toepassingen wordt de komende jaren groter. Onder meer door nieuwe antennetechnieken en de groei in rekenkracht wordt het in toenemende mate mogelijk om frequenties hoog in het radiospectrum te gaan gebruiken. Bij de ontwikkeling van 5G wordt bijvoorbeeld zwaar ingezet op het gebruik van frequenties boven de 24 GHz. Het nuttig kunnen gebruiken van steeds hogere frequenties is een uiterst gunstige ontwikkeling omdat er zo hoog in het frequentiespec-trum nog veel frequentieruimte beschikbaar is, en de beschikbare bandbreedtes daar groter zijn. Wel roept het de vraag op welke wijze deze frequentieruimte het beste beschikbaar kan worden gesteld. Zo hoog in het frequentie-
spectrum reiken signalen over het algemeen minder ver, waardoor frequentieruimte op relatief korte afstanden hergebruikt kan worden. De rationale voor vergunnen, en vooral het exclusief vergunnen op landelijke basis, neemt daardoor mogelijk af.” (nadruk toegevoegd)
Noot 13: “13 Zo is in de 3,5 GHz band ruimte bestemd voor lokale vergunningen ten behoeve van bedrijfsspecifieke toepassingen, zowel in eigen beheer als op basis van dienstverlening aan derden.”
p. 30: “Het ministerie van EZ streeft naar vergunningvrij – waar dat kan. Om toegang tot spectrum zo eenvoudig mogelijk te faciliteren en met het oog op efficiënt gebruik van spectrum het gedeeld gebruik te stimuleren, blijft vergunningvrij gebruik van frequentieruimte een belangrijk uitgangspunt.”
Conclusie 2: gezondheid speelt geen rol, pure lippendienst RDI houdt toezicht via metingen, Antennebureau licht voor.
2. (https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2024-01-01
Telecommunicatiewet
Hoofdstuk 3 Frequenties
par 3.1 Frequentieplan, behoefte-onderbouwingsplan en frequentieregister
Artikel 3.1
1. Onze Minister stelt na overleg met Onze Minister wie het mede aangaat, een frequentieplan en wijzigingen daarvan vast.
2 Het frequentieplan bevat in ieder geval:
a. de bestemmingen van te onderscheiden frequentiebanden,
…..
e. de aanwijzing van frequentiebanden waarbinnen frequentieruimte voor bepaalde bestemmingen niet zonder vergunning mag worden gebruikt, alsmede de aanduiding of vergunningen worden verleend met toepassing van de procedure, bedoeld in artikel 3.10, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, dan wel na een nader te maken keuze tussen een veiling of vergelijkende toets,
…
3 Bij de bestemming en de aanwijzing van frequentiebanden, bedoeld in het tweede lid, onderdelen a en e, kunnen ten behoeve van elektronische communicatienetwerken en -diensten in het frequentieplan proportionele en niet-discriminerende beperkingen worden opgelegd met betrekking tot de te gebruiken technologie indien dat nodig is om:
a. schadelijke interferentie te vermijden;
b. de volksgezondheid te beschermen tegen elektromagnetische velden;
2a. https://wetten.overheid.nl/BWBR0035791/2024-02-01
Nationaal Frequentieplan 2014
Toekomstige wijziging(en) op 01-09-2024.
Geldend van 01-02-2024 t/m heden
Onder 1. Inleiding:
“Het Nationaal FrequentiePlan is het bestemmingsplan voor het radiospectrum waarop de daadwerkelijke frequentieverdeling is gebaseerd. Het Nationaal Frequentieplan c.q. de nationale frequentietabel deelt het Nederlandse radiospectrum op in een uitgebreide tabel van frequentiebanden en specificeert per band welk gebruik is toegelaten. Deze activiteit noemen we het bestemmen van frequenties voor radiodiensten. Ook vermeldt de tabel per band op welke wijze deze beschikbaar wordt gesteld.”
10. De frequentietabel
Een uitgebreide tabel, maar het woord ‘gezondheid’ of ‘volksgezondheid’ komt er niet in voor.
Zie: https://www.gvinstitute.org/wp-content/uploads/2021/02/60Ghz-5G-and-oxygen.pdf, figure 1 and 2.
Zuurstofabsorptie vanaf ongeveer 50 GHZ, tot ongeveer 65 GHz. Bij 60 GHz is de absorptie maximaal, nl. 98%.
De frequentietabel voor deze frequenties is als volgt:>>>>>>
2b. https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2021-12-
15Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015
Geldend van 15-12-2021 t/m 31-12-2023
Niet vergunningsplichtig:
Bijlage 8, behorend bij artikel 2, tweede lid, onder l
radioapparaten bestemd voor vaste verbindingen over korte afstand
radio-apparaten voor vaste verbindingen, volgens bijlage 8 57,2 – 58,2 GHz
Bijlage 11, behorend bij artikel 2, tweede lid, onder o
Korteafstandapparatuur
L 57 – 64 GHz
https://www.rdi.nl/onderwerpen/vergunningen-en-registraties →
https://www.rdi.nl/onderwerpen/vergunningen-en-registraties/documenten/formulieren/2017/april/4/aanvraag-vergunning-frequentieruimte-point-pontstraalverbindingen
Straalverbindingen in de 60 GHz kunnen vaak meer dan 10 W e.i.r.p. uitstralen. Dan heeft u een vergunning nodig. Bij antenne-installaties met een uitgestraald vermogen van meer dan 10 W e.i.r.p. is het verplicht om deze op te nemen in het Antenneregister.
2c. https://wetten.overheid.nl/BWBR0032895/2022-03-02/#Hoofdstuk2_Paragraaf2.1_Artikel2
Frequentietabel, nadruk toegevoegd.
55,78 | GHz | |||
EESS_P | Aarde- en atmosfeeronderzoek (passief) | Beschermd voor passief gebruik. | ||
FS | Vaste verbindingen, HDFS 5.547 5.557A | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. | ||
56,9 | GHz | |||
FS | Vaste verbindingen, HDFS 5.547 | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. | ||
57 | GHz | |||
FS | Vaste verbindingen, HDFS 5.547 | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. | ||
/ms/ | Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur | Zonder vergunning, onder voorwaarden. | ||
57,2 | GHz | |||
FS | Vaste verbindingen. Vaste verbindingen over korte afstand. 5.547 | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. Vaste verbindingen over korte afstand, zonder vergunning, onder voorwaarden. | ||
/ms/ | Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur | Zonder vergunning, onder voorwaarden. | ||
58,2 | GHz | |||
EESS_P | Aarde- en atmosfeeronderzoek (passief) | Beschermd voor passief gebruik. | ||
FS | Vaste verbindingen, HDFS 5.547 5.556 | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. | ||
RAS | Radio-astronomie 5.556 | Beschermd voor passief gebruik. | ||
SRS_P | Ruimte-onderzoek (passief) | Beschermd voor passief gebruik. | ||
/ms/ | Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur | Zonder vergunning, onder voorwaarden. | ||
59 | GHz | |||
FS | Vaste verbindingen | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. | ||
/ms/ | Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur 5.558 | Zonder vergunning, onder voorwaarden. | ||
59,3 | GHz | |||
FS | Vaste verbindingen 5.138 | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. | ||
/ms/ | Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur 5.138 5.558 | Zonder vergunning, onder voorwaarden. | ||
64 | GHz | |||
FS | Vaste verbindingen, HDFS 5.547 5.556 | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. | ||
MS_EX_AMS | Mobiele communicatie met uitzondering van de luchtvaart 5.556 | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. | ||
/ms/ | Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur 5.556 | Zonder vergunning, onder voorwaarden. | ||
65 | GHz | |||
EESS | Aarde- en atmosfeeronderzoek | Vergunningverlening is niet van toepassing. | ||
FS | Vaste verbindingen, HDFS 5.547 | Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. | ||
/ms/ | Mobiele communicatie, korteafstandapparatuur |
Frequentiebesluit 2013
Geldend van 02-03-2022 t/m heden
“Hoofdstuk 2. Gebruik van frequentieruimte zonder vergunning
Paragraaf 2.1. Vergunningvrij gebruik zonder meldingsplicht
Artikel 2
1. Bij ministeriële regeling kunnen categorieën radioapparaten worden aangewezen ten aanzien waarvan voor het gebruik van frequentieruimte geen vergunning is vereist en geen meldingsplicht geldt.
2. De aanwijzing van categorieën radioapparaten, bedoeld in het eerste lid, kan uitsluitend geschieden voor zover het radioapparaten betreft, die geen of vrijwel geen storing of belemmering veroorzaken in elektrische of elektronische apparaten.
3. Met betrekking tot het gebruik als bedoeld in het eerste lid en artikel 10.15, tweede lid, onderdelen c en d, van de wet kunnen bij ministeriële regeling regels worden gesteld:
a. inzake de doelmatigheid van het gebruik;
b. inzake de aard van de radioapparaten en de daarbij behorende antenne-inrichtingen alsmede het vermogen waarmee mag worden uitgezonden;
c. ter uitvoering van verplichtingen die voorvloeien uit verdragen of uit bindende besluiten van volkenrechtelijk organisaties aangaande het gebruik van frequentieruimte.