Burgeragendering

Hieronder staat  onze petitie teneinde de problematiek rond 5G te agenderen in de gemeenteraad. Deze petitie kunt u ondertekenen bij petities.nl  https://petities.nl/petitions/stop-5g-in-groningen?locale=nl

Een meer uitgebreide versie van deze petitie met verwijzingen kunt u onderaan deze pagina vinden.

Wij, verontruste burgers van de gemeente Groningen, constateren dat

I.1-2. de hoeveelheid elektromagnetische straling in het kader van 5G in de gemeente Groningen sterk is toegenomen sinds januari 2020, en nog verder zal toenemen gezien het streven van de Rijksoverheid naar een dekkingsgraad van 98% en meer en hogere frequenties;

 

I.3. alle levende wezens: planten, dieren en mensen, hier continu – 24/7/365 – aan blootgesteld zullen worden;

 
  

II.1-3. Nederland de normen hanteert die door het International Commission for Non-Ionising Radiation Protection (ICNIRP) opgesteld zijn; normen, die veel te beperkt zijn met name omdat het ICNIRP een organisatie is die sterk verbonden is met de belanghebbende bedrijfstak en aanverwante organisaties;

 

 

 
  

III.1-3. de gemeente een wettelijke taak heeft op het gebied van integrale gezondheid, hetgeen ook inhoudt het plaatsen van antennes e.d, en dat hierbij de bevolking betrokken moet worden;

 
  

IV.1-4. het met 5G mogelijk wordt grote hoeveelheden gegevens over individuele personen te verzamelen via het Internet of Things (IoT) en camera’s in het kader van ‘smart cities’, hetgeen zal leiden tot het verlies van privacy en de kans op introductie van een sociaal krediet systeem met het eraan verbonden verlies van vrijheden;

 
  

V.1. de gemeente tot taak heeft de bevolking voor te lichten over zaken betreffende gezondheid, en gezondheidsbevorderende en -bedreigende factoren te signaleren;

 
  

VI. Dringen er bij de gemeente Groningen op aan:

 

A. zich in beeldvormende en meningsvormende vergaderingen grondig op de hoogte te stellen van de gezondheids- en privacy-aspecten van 5G, waarbij verschillende zijden gehoord worden;

 

B. en daarbij besluiten te nemen over

 

1. het informeren van burgers in de gemeente over gezondheids- en privacy-aspecten van 5G;

 

2. Een stop in te stellen op uitrol 5G, en

 

3. Experimenteel onderzoek te doen naar de gezondheidseffecten van gebruikte en geplande frequenties van 5G en 6G, waarbij:

 

– zowel mensen, planten als dieren onderzocht worden;

 

– zowel korte- als lange-termijneffecten onderzocht worden;

 

– het onderzoek onafhankelijk gefinancierd wordt van belanghebbende bedrijfstakken;

 

– de onderzoekers geen banden hebben met de belanghebbende bedrijfstakken.

 

Burgeragendering

Inwoners van de gemeente Groningen kunnen een onderwerp agenderen voor bespreking met raadsleden op de politieke woensdag. Hiervoor zijn minimaal vijftig handtekeningen van inwoners van de gemeente Groningen vereist. Deze handtekeningenlijst dient samen met het verzoek tot agendering ingeleverd te worden bij de griffie (griffie@groningen.nl) . De raad (agendacommissie) beslist vervolgens of het onderwerp zich ervoor leent om door de raad besproken te worden en wanneer dat plaats zal vinden.

 

Voorwaarden burgeragendering:

Indiener
– inwoner van de gemeente Groningen van 16 jaar of ouder

Onderwerp
– behoort tot de bevoegdheid van het gemeentebestuur
– behelst geen vraag over gemeentelijk beleid, of klacht dan wel bezwaar in de zin van de Algemene wet bestuursrecht
– komt niet terug op een besluit dat de raad in de huidige raadsperiode heeft genomen

Agendering
– wordt ondersteund door min. 50 andere inwoners van de gemeente Groningen
– aanvraagformulier is volledig en adequaat ingevuld

Voor het verzamelen van de vereiste 50 handtekeningen kunt u gebruik maken van onderstaand document. Aan het eind van dit formulier kunt u een digitale kopie van uw ingevulde lijst bijvoegen. Heeft u de handtekeningen reeds op andere wijze verzameld? Dan kunt u in plaats daarvan uw eigen document uploaden.

– Format handtekeningenlijst

Standpunt gemeente Groningen:   

Discussie

Door het 5G netwerk worden allerlei nieuwe toepassingen mogelijk. Maar er ontstaat ook discussie over negatieve effecten. Mensen maken zich zorgen over de mogelijke risico’s voor onder andere hun gezondheid en veiligheid. 

Gemeenten hebben beperkte taken en mogelijkheden om de introductie van 5G richting te geven. Maar we willen de inwoners van de gemeente Groningen zo duidelijk en objectief mogelijk informeren over de komst van 5G en doorverwijzen naar de betrokken instanties.

Toelichting en context van de petitie met verwijzingen.

Wij, verontruste burgers van de gemeente Groningen,

constateren dat

Constatering

Verwijzing

I.1. de hoeveelheid electromagnetische straling in het kader van 5G in de gemeente Groningen sterk toegenomen is sinds januari 2020;

ingekomen stuk gemeenteraad Groningen “Toename stralingsbelasting in de periode januari 2020 – augustus 2023 in de gemeente Groningen, eind october 2023

I.2. de hoeveelheid electromagnetische straling nog veel verder gaat toenemen, gegeven:

 

– de plannen van de Rijksoverheid voor veiling van de hogere 3,5 GHz-frequentie in 2023-4, en in de verdere toekomst de veiling van de 26 GHz frequenties

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/invoering-5g/veiling-frequenties-voor-5g

– het feit dat de rijksoverheid streeft naar een dekkingspercentage van 98%;

Actieplan Digitale Connectiviteit, p. 33 https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=ddb7f5b3-3593-44a1-b81e-5419522fb825&title=Connectiviteitsplan.pdf

– de plannen voor het introduceren van nog hogere electromagnetische frequenties in de vorm van 6G;

https://connectivity.esa.int/space-5g

– de toename in de hoeveelheid satellieten die de ruimte in gelanceerd worden ten behoeve van 5G en evt. 6G;

bv. https://www.unoosa.org/oosa/osoindex/search-ng.jspx

I.3. alle levende wezens, mensen, dieren en planten continu blootgesteld zullen worden aan al deze kunstmatig gegenereerde electromagnetische straling, 24/7, 365 dagen per jaar;

 

– buitenshuis via 1G-5G masten en -antennes, electriciteitsmasten e.d., en lantaarnpalen danwel bushokjes met o.a. camera’s;

https://economicboardgroningen.nl/resultaat/5groningen/ “Pilot slimme straatverlichting…”

– binnenshuis via ‘slimme’ meters, algemeen: het Internet of Things;

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_of_things

  

Constatering

Verwijzing

II.1. Nederland de normen hanteert die door het International Commission for Non-Ionising Radiation Protection (ICNIRP) opgesteld zijn;

bv. https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2021D12306

II.2. de normen van het ICNIRP beperkt zijn tot thermische effecten en mensen;

https://www.icnirp.org/en/activities/news/news-article/rf-guidelines-2020-published.html

II.3. het ICNIRP geen onafhankelijke organisatie is zoals ze zelf claimt, maar verbonden is met de belanghebbende industrie (o.a. Telecom);

https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/reveh-2022-0037/html;

https://www.wirelessinfo.nl/nieuws/eigen-nieuws/317-docu-connectie-tussen-ieee-icnirp-en-de-telecomindustrie;

https://www.michele-rivasi.eu/wp-content/uploads/2020/06/ICNIRP-report-FINAL-JUNE-2020_EN.pdf

II.4. veel onderzoek naar de schadelijke effecten van electromagnetische velden betaald wordt door de belanghebbende industrie, en dat dit een duidelijke invloed heeft op het gerapporteerde ondertzoeksresultaat – ‘wie betaalt, bepaalt’: door de industrie gefinancierd onderzoek vindt significant minder schadelijke effecten;

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1797826/

II. 5. de Gezondheidsraad toch ook gevraagd heeft om onderzoek te doen naar de gebruikte 5G-frequenties en ‘kanker, verminderde mannelijke vruchtbaarheid, zwangerschapsuitkomsten en geboorte-afwijkingen’, dit in afwijking van het officiele Nederlandse beleid;

https://www.gezondheidsraad.nl/binaries/gezondheidsraad/documenten/adviezen/2020/09/02/5g-en-gezondheid/Advies-5G-en-gezondheid.pdf

II.6. in Nederland al jarenlang erkend wordt dat niet-ioniserende ultraviolette straling kanker kan veroorzaken (al in 2007 genoemd door het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten NCVB), in afwijking van wat de ICNIRP beweert;

https://www.beroepsziekten.nl/datafiles/beroepsziekten-in-cijfers/ncvb-signaleringsrapport-2007.pdf;

https://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet

Constatering

Verwijzing

III.1. de gemeente een wettelijke taak heeft op het gebied van gezondheid;

https://vng.nl/artikelen/de-gemeentelijke-rol-in-gezondheidsbeleid;

III.2. bij het integrale gezondheidsbeleid diverse beleidsterreinen betrokken dienen worden, waaronder ruimtelijke ordening, wonen e.d., waaronder dus ook het plaatsen van antennes en lantaarnpalen en hun functies vallen;

https://vng.nl/artikelen/opdracht-en-opgaven

III.3. bij dit integrale gezondheidsbeleid de inwoners van de gemeente zelf betrokken dienen te worden;

https://www.loketgezondleven.nl/aanpak-gezonde-gemeente

  
  
  
  
  
 

https://magdahavas.com/from-zorys-archive/pick-of-the-week-9-0-95-and-2-45-ghz-most-lethal-microwave-frequencies/

  

Constatering

Verwijzing

IV.1. de plaatsing van camera’s overal (pilot slimme straatverlichting) tezamen met het Internet of Things leiden tot het verzamelen van en opslaan van grote hoeveelheden gegevens over individuele personen;

https://economicboardgroningen.nl/resultaat/5groningen/;

https://findstack.nl/resources/big-data-statistics/;

https://longreads.cbs.nl/the-netherlands-in-numbers-2021/how-many-people-use-the-internet-of-things/

IV.2. deze databestanden doorverkocht worden aan diverse bedrijven;

https://www.statista.com/statistics/254266/global-big-data-market-forecast/;

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/08/01/2489563/0/en/Data-Brokers-Market-Estimated-to-Reach-US-462-4-billion-by-2031-TMR-Report.html

IV.3. door deze grote hoeveelheden data anonimiteit, en daarmee privacy, in feite onmogelijk is geworden, zoals onderzoek aangeeft;

https://phys.org/news/2013-03-easy-identity-cell.html;

https://mostly.ai/data-democratization-podcast/meaningless-privacy-guarantees

IV.4. deze data kunnen leiden tot gedragscontrole (‘crowd control’ – Mona Keizer in de Tweede Kamer) en een sociaal kredietsysteem met het daaraan verbonden verlies van vrijheden;

https://www.blckbx.tv/tech-media/5g-voor-crowd-control-elze-van-hamelen;

IV.5. welk verlies versterkt wordt door de invoering van de Digitale Identiteit (?)

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-digital-identity_nl;

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5327463/kabinet-wil-2023-eerste-wallet-app-voor-europese-digitale-identiteit

Constatering

Verwijzing

V.1. de gemeente tot taak heeft de bevolking voor te lichten over zaken betreffende gezondheid, en gezondheidsbevorderende en -bedreigende factoren te signaleren;

https://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/2023-07-01

  

Constatering

Verwijzing

VI. Dringen er bij de gemeente Groningen op aan:

 

A. zich in beeldvormende en meningsvormende vergaderingen grondig op de hoogte te stellen van de gezondheids- en privacy-aspecten van 5G, waarbij verschillende zijden gehoord worden;

 

B. en daarbij besluiten te nemen over

 

1. het informeren van burgers in de gemeente over gezondheids- en privacy-aspecten van 5G;

 

2. Een stop in te stellen op uitrol 5G, en

 

3. Experimenteel onderzoek te doen naar de gezondheidseffecten van gebruikte en geplande frequenties van 5G en 6G, waarbij:

 

– zowel korte- als lange-termijneffecten onderzocht worden;

 

– het onderzoek onafhankelijk gefinancierd wordt van belanghebbende bedrijfstakken;

 

– de onderzoekers geen banden hebben met de belanghebbende bedrijfstakken;

 

– zowel mensen, planten als dieren onderzocht worden.

 
  

Zie verder:

https://stralingsbewust.info/advies-aan-gemeenten/