Big Brother

“5G” betekent meer Big Brother

Met 5G is niet alleen een nieuw netwerk voor de mobiele telefonie geïntroduceerd. Er is meer aan de hand. Er is een volledig dekkend draadloos netwerk aangelegd waarmee niet alleen mobieltjes gaan communiceren, maar ook allerlei apparaten van het zogenaamde Internet of Things (IoT) en levende wezens via het Internet of Bodies (IoB).

Het net sluit zich

Het plan is om naast de gebruikelijke telefoonmasten ook heel veel kleine zenders te plaatsen. Deze kleine zenders komen dichter bij huis te staan, verwerkt in allerhande straatmeubilair, zoals lantaarnpalen, abri’s, bushokjes, rioolputten. Tezamen vormen alle zenders en masten een smartgrid, gebruik makend van 2G, 3G, 4G, 5G, RF Mesh of Wifi. Het totaal resulteert in een net van draadloze straling. Als dit eenmaal staat is er geen ontsnappen meer aan.

Wat is een Smart City?

Steeds meer mensen, machines en objecten zijn verbonden met internet en genereren data. Door deze data te combineren, komen slimme toepassingen binnen handbereik. Zo wordt het mogelijk om:

  • De weg op te gaan wanneer er geen files staan;
  • Buiten te sporten als de lucht schoon is;
  • Automobilisten naar een vrije parkeerplaats te loodsen;
  • Nooit meer een te volle vuilnisbak te hebben.

Al deze digitale toepassingen maken onze steden slimmer en aantrekkelijker. Maar er is natuurlijk nog veel mogelijk.

Meer weten? Lees het in ons whitepaper.    kpn

Totale Controle

Big Brother is een uitdrukking van George Orwell en komt uit zijn boek 1984. Het boek beschrijft een dystopische toekomst waarin iedereen 24/7 gecontroleerd wordt. Overal zijn camera’s en microfoons. Er is geen ontsnappen meer aan. Met het smart grid en alle daaraan verbonden mobieltjes en slimme apparaten is die controlestaat gerealiseerd, net als in 1984. 5G maakt een wereldwijde technocratie mogelijk.

Wie controleren de controleurs?

De technologische vooruitgang lijkt niet te stuiten. In Nederland mag, dankzij de Sleepnetwet, alle data worden afgeluisterd door geheime diensten. De technocratische controlestaat lijkt onafwendbaar. Maar wie gaat die controlestaat besturen? Wie zit er mee te kijken met onze levens, wie luisteren ons af? Dat is volledig duister voor de burger. En daar zou de discussie wel over moeten gaan. Hoe voorkomen we dat China, Amerika, de Geheime Diensten (als AIVD, MIVD en NCTV) of de NAVO ons leven bespioneert en controleert? En hoe garanderen we onze vrijheid? Wie controleren de controleurs?  

Wat zijn Smart Cities?

De genoemde maatschappelijke vraagstukken spelen in vrijwel alle gemeenten. Ze vereisen samenwerking tussen lokale overheden en de private sector. Een andere sleutel tot succes is het gebruik van data en slimme technologie. ‘Als we dat allemaal laten samenkomen is sprake van een Smart City’, stelt Jean-Pierre Beunen, programmadirecteur Smart City & Sport.https://www.kpn.com/zakelijk/blog/smart-cities-in-nederland-voorbeelden-voordelen-en-verbeterpunten.htm

Om de leefbaarheid en het winkel- en verblijfsklimaat in de stad te verbeteren en de overlast te beperken stellen 29 gemeenten een gebied in zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Zo’n gebied noemen we een zero-emissiezone (afgekort: ZE-zone). Dit betekent dat bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn.  https://www.opwegnaarzes.nl/bedrijven

Zero-emissiezone – Groningen doet het zero

 

Digitale handhaving

Het instellen van een zero emissie zone vraagt ook om een andere, effectievere, manier van handhaven. Om te onderzoeken of ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition) hier het antwoord op zijn, wordt in de binnenstad van Groningen een proef gedaan met elektronische handhaving op basis van ANPR-camera’s.

De resultaten zijn nog steeds veelbelovend; De techniek werkt goed en de software is werkbaar voor medewerkers.  https://www.hivemobility.nl/en/project/expansion-zezone-delivery-timewindow-area/

Klik hier voor de kaart rechts> alle sensoren

 

 

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Sensoren

Lokaal meten

Aanleiding – In steeds meer gemeenten wordt geëxperimenteerd met burgermeetinitiatieven. Daarbij worden door burgers, met steun van de gemeente, sensoren opgehangen om een bepaald aspect van de leefbaarheid in die wijk te meten. Het verzamelen van data biedt de inwoners inzicht in hun eigen leefomgeving en geeft aan hoe ze deze kunnen versterken. Voor gemeenten (en andere overheden) biedt dit het voordeel dat ze hun beleid en dienstverlening veel preciezer kunnen afstemmen op de werkelijkheid (op meetresultaten in plaats van op aannames) en daardoor veel effectiever kunnen werken. Er zijn echter ook nadelen en uitdagingen.https://agendastad.nl/tooling  

 

 

sensorenregisterhttps://data.groningen.nl/dataset/sensorenregister-gemeente-groningen

Tien camera’s per vierkante kilometer in database politie: ‘Onbespied over straat kan bijna niet meer’

Privacywaakhonden maken zich zorgen over de flinke groei van het aantal particuliere camera’s die bij de politie geregistreerd zijn. Dat zijn er inmiddels 321.000, en elke maand komen er een kleine duizend bij, blijkt uit cijfers die techwebsite VPNGids vandaag publiceert. „We naderen het punt waarop je als burger nergens meer ongezien bent.” 

Subsidie slimme deurbel

Door enkele gemeenten wordt een subsidie beschikbaar gesteld aan inwoners voor de aanschaf van een zogeheten ‘slimme deurbel’, om de veiligheid in de buurt te bevorderen. Dit type deurbel heeft een ingebouwde camera.  vpn gids

 
Smart City
Smart City initiatieven zijn ook
belangrijk voor steden om
veerkrachtig te worden voor
uitdagingen zoals COVID-19

Lees:  blz 21

 

Positief verrast over Smart Cities n.a.v. COVID

Sommige G40 gemeenten gaven in ons onderzoek aan ook positief verrast te zijn over de mogelijkheden om op afstand het werk voort te zetten en het effect op Smart City projecten. Zo gaf Breda aan dat door het accent op thuiswerken de aandacht voor digitale toepassingen juist is toegenomen en dat dit ook gezien kan worden als versneller van nieuwe technologische ontwikkelingen. Echter blijkt ook dat de  maatregelen wel degelijk de voortgang van Smart City projecten heeft bemoeilijkt. Zo gaf Hilversum aan dat digitale samenkomst van teams veel beperkingen met zich meebrengt om innovatieve projecten uit te voeren. Daarnaast heeft men in de afgelopen periode te maken (gehad) met het opnieuw en noodgedwongen prioriteren stellen binnen zowel de markt als de overheid, waardoor sommige projecten stil hebben gestaan
of zijn uitgesteld.
Een digitale, data-gedreven wereld.
Voorman Klaus ­Schwab­ stelt dat ‘slimme steden’ cruciaal zijn voor wat hij ‘The Fourth Industrial Revolution’ noemt: een mondiale verandering naar een digitale, data-gedreven wereld. In het gelijknamige boek stelt de Duitser dat het doel is in 2025 over de hele wereld 1 triljoen (een 1 met 18 nullen erachter) sensoren verbonden te hebben met het zogenaamde internet of things: het geheel aan apparaten die via internetverbindingen met andere apparaten of systemen in contact staan en daarmee gegevens delen.   (de andere krant/sensoren)

Technologieën gericht op het beïnvloeden van gedrag


“Wij verwachten dat de volgende toepassingen op het gebied van monitoren en ingrijpen als technische werkelijkheid haalbaar zullen zijn in 2022:

  • individuele sensoren,in het bijzonder het labellen van gevangenen of tbs’ers met een geïmplanteerde RFID-chip
  • traceren en volgen van individuen in stedelijke gebieden
  • het op basis van sensor informatie doen stoppen (of algemener automatisch ingrijpen) bij (rijdende) auto’s
  • individueel volgen en observeren van personen, een naadloze overdracht tussen systemen buitenshuis (GPS) en binnenshuis (cameratoezicht), en tussen publieke en private systemen
  • het koppelen van publieke en private informatiebronnen met het oog op een alomvattende analyse van iemands gedrag en zijn relaties met anderen
  • het preventief scannen van de gehele bevolking op aanleg voor crimineel gedrag
  • het transcraniaal magnetisch stimuleren van bepaalde hersengebieden”

Bron: Justitiele Verkenningen februari 2008 🔗 van Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum van het ministerie van Justitie.  https://5gisnietoke.nl/bronnen/bigbrother.html

NOS Nieuws

Vanaf vandaag verplicht: baas moet bijhouden hoe personeel naar werk reist

 

Met het ov, de auto of op een andere manier naar het werk? Werkgevers die meer dan honderd mensen in dienst hebben, moeten dit vanaf vandaag van hun werknemers gaan bijhouden. Het doel is in kaart brengen hoe mensen zich van en naar werk bewegen, met vandaag als nulpunt.

In de toekomst zouden deze data dan gebruikt kunnen worden als basis voor maatregelen om de CO2-uitstoot van mobiliteit naar beneden te brengen. Die wordt voor 2030 geschat op 1,5 miljoen ton CO2. De registratieplicht brengt voor bedrijven wat extra administratie met zich mee, maar over het algemeen wordt er positief op gereageerd.

Administratieve Controle

In 2019 tekenden bedrijven, organisaties en overheden het Klimaatakkoord. In 2030 moet ten opzichte van 1990 de CO2-uitstoot met 49 procent zijn afgenomen, en in 2050 met 95 procent. Het verkeer is verantwoordelijk voor zo’n 20 tot 25 procent van de CO2-uitstoot in Nederland, afhankelijk van hoe het economisch gaat. Enkel werkgerelateerd reizen is verantwoordelijk voor zo’n 6 procent van alle uitstoot.  https://nos.nl/artikel/2526841-vanaf-vandaag-verplicht-baas-moet-bijhouden-hoe-personeel-naar-werk-reist

Den Haag weet al waar patserbakken met ronkende motoren straks op de bon gaan: stratenlijst ligt klaar

Den Haag weet al precies waar ze geluidsflitspalen neer wil zetten op het moment dat ze daadwerkelijk gebruikt mogen worden. Die palen ‘flitsen’ niet op snelheid, maar op geluid, en zo kunnen verkeersaso’s die met veel herrie langs scheuren, veel makkelijker gepakt worden.https://www.ad.nl/den-haag/den-haag-weet-al-waar-patserbakken-met-ronkende-motoren-straks-op-de-bon-gaan-stratenlijst-ligt-klaar~a21d1de8/

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.